Załącznik Nr 1 do Uchwały NR LVI/498/13
Rady Miejskiej Bystrzycy Kłodzkiej
z dnia 31 października 2013r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
DLA MIASTA I GMINY BYSTRZYCA KŁODZKA NA ROK 2014
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwany dalej Programem, określa zadania, działania i cele, które zostały sformułowane na podstawie dostępnych zasobów występujących na terenie Miasta i Gminy Bystrzyca Kłodzka. Jest kluczowym aktem prawnym, na podstawie którego prowadzi się realizację działań na szczeblu lokalnym.
W naszym kraju mamy do czynienia z wieloma problemami społecznymi. Jednym z nich jest nadużywanie alkoholu. Problem o szczególnym znaczeniu, ponieważ nie sposób wymienić wszystkich szkód, które są nim powodowane. Wynika to głównie z faktu, że szkody te (zdrowotne, społeczne oraz ekonomiczne) dotyczą różnych sfer życia. Dotykają całego społeczeństwa (wypadki drogowe, przestępczość) jak i konkretnej rodziny, osoby. Oddalanie się od bliskich, rozpad rodziny, utrata pracy, prawa jazdy, przemoc, agresja – to tylko niektóre ze skutków uzależnienia.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2014 r. zakłada również kontynuację zadań programu z roku ubiegłego. Sformułowane w nim cele ogólne i szczegółowe będą możliwe do osiągnięcia wówczas, gdy zapewnimy ciągłość realizacji podejmowanych w ramach programu zadań. W niektórych przypadkach, z uwagi na znaczenie i wartość merytoryczną uzupełniono zadania lub poszerzono ich zakres
I. Podstawa opracowania
Obowiązek opracowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy do zadań własnych gminy, wynika on z następujących aktów prawnych i dokumentów :
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) – art. 4.
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011 – 2015.
- Dolnośląski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień na lata 2013-2016.
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 180, poz. 1493, z późn. zm.).
- Uchwała Nr XX/192/11 Rady Miejskiej w Bystrzycy Kłodzkiej z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Bystrzycy Kłodzkiej na lata 2010-2015.
- Uchwała Nr XLI/260/05 Rady Miejskiej w Bystrzycy Kłodzkiej z dnia 13 maja 2005 r. w sprawie przyjęcia Strategii Integracji Społecznej dla Bystrzycy Kłodzkiej gminy miejsko-wiejskiej na lata 2005-2020.
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 7.02.2013 poz. 182 ).
II. Charakterystyka problemów alkoholowych
Poniższa diagnoza obejmuje podstawowe problemy społeczne związane z nadużywaniem alkoholu na terenie naszego miasta w 2012 r. Jej celem jest ukazanie skali zjawisk i problemów związanych z obecnością alkoholu w życiu człowieka oraz obszarów szkód wynikających z nadużywania alkoholu przez mieszkańców naszego miasta.
Miasto i Gminę Bystrzyca Kłodzka zamieszkiwało, według stanu na dzień 31.12.2012 rok, 19 380 mieszkańców.
1.Dostępność napojów alkoholowych
Łączny limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych uchwalony przez radę gminy (limit sklepów + limit lokali gastronomicznych): stan na 31.12.2012 roku wynosił – 160, w tym :
- limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepy) - 100
- limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (lokale gastronomiczne) – 60
Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych w gminie (stan na 31.12.2012 r.) w tym :
- liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepy) - 64
- liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (lokale gastronomiczne) - 37
Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 18% w gminie (stan na 31.12.2012 r.), w tym :
- liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 18% przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepy) - 52
- liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 18% przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (lokale gastronomiczne) – 22
- Stan zasobów w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych
Policja
Dane statystyczne policji związane z podejmowaniem interwencji i działań w związku z nadużywaniem alkoholu i niewłaściwymi zachowaniami pod wpływem alkoholu:
- Liczba nietrzeźwych osób poniżej 18 roku życia zatrzymanych w policyjnych izbach dziecka lub odwiezionych do domów rodzinnych w 2012 roku - 0
- Liczba zatrzymań osób nietrzeźwych w celu wytrzeźwienia w pomieszczeniach policyjnych w 2012 roku – 79
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Liczba spraw załatwionych przez GKRPA |
Stan na dzień 31.12.2012 r. |
Stan na dzień 31.08.2013r. |
1.Postępowania wobec osób nadużywających napojów alkoholowych 2.Przeprowadzone rozmowy z członkami rodzin osób z problemem alkoholowym 3. Wnioski skierowane do Sądu Rejonowego o wydanie postanowienia dot. podjęciu leczenia odwykowego 4. Wydane postanowienia dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych 5. Liczba kontroli w punktach sprzedaży napojów alkoholowych 6.Liczba spotkań GKRPA |
76
229
2
61 3
34 |
45(16 k + 29 m)
49
1
21 0
25 |
Punkt Konsultacyjny do spraw rozwiązywania problemów uzależnień i przeciwdziałania przemocy w rodzinie
W punkcie w okresie od 01 stycznia do 31 grudnia 2012 r. prowadzone były dyżury dwóch terapeutów uzależnień,
w 2013 r. do 31 sierpnia, dyżury pełnili: terapeuta uzależnień, psycholog i specjalista do spraw przemocy w rodzinie.
Liczba spraw załatwionych przez GKRPA |
Stan na dzień 31.12.2012 r. |
Stan na dzień 31.08.2013r. |
1.Ilość udzielonych porad i konsultacji 2.Ilość osób, które skorzystały z pomocy terapeutów 3.Liczba dyżurów w punkcie konsultacyjnym |
227
87
96 |
211
69
96 Porady psychologa:32 spec.ds.przemocy 32: terapeuty uzależnień:32 |
Grupy samopomocowe – Grupa Wsparcia dla Współuzależnionych Kobiet
Gmina udziela wsparcia dla ruchów i grup samopomocowych. W tym celu udostępniane jest nieodpłatnie pomieszczenie na spotkania dla osób z rodzin z problemem alkoholowym, dotkniętych przemocą domową. W 2012 roku w każdą środę odbywały się tam spotkania grupy kobiet, które są jednym z elementów oddziaływań, mających na celu wsparcie współuzależnionych kobiet(15).
Centrum Integracji Społecznej
Centrum Integracji Społecznej w Bystrzycy Kłodzkiej działa od 2004 roku. Realizuje program reintegracji społecznej i zawodowej, w którym w 2012 roku uczestniczyło 67 osób (22 kobiet i 45 mężczyzn), w tym :
- 28 osób długotrwale bezrobotnych,
- 13 osób uzależnionych od alkoholu,
- 4 osoby bezdomne,
- 6 osób niepełnosprawnych,
- 1 osoba po opuszczeniu zakładu karnego.
Rotacja uczestników:
- rezygnacja – 6 osób
- usunięcie -13 osób
- podjęcie pracy – 3 osoby
Uczestnicy przez cały rok codziennie, w dni robocze, od godziny 700 do 1300 przychodzą do Centrum Integracji Społecznej na zajęcia integracyjne, edukacyjne i motywacyjne oraz posiłek regeneracyjny. Mają do dyspozycji pracownika socjalnego i doradcę zawodowego.
Ośrodek Pomocy Społecznej
1.Ogólna liczba rodzin korzystających z pomocy materialnej Ośrodka Pomocy Społecznej w 2012 roku, to - 866
2.Liczba rodzin objętych tą pomocą z powodu uzależnienia lub nadużywania alkoholu przez co najmniej jednego z członków rodziny w 2012 roku - 174
3.Wysokość środków finansowych przeznaczonych w 2012 przez Ośrodek Pomocy Społecznej na pomoc rodzinom z problemem alkoholowym – 501.381 zł.
Zespół Interdyscyplinarny
Zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza Bystrzycy Kłodzkiej z dnia 06.09.2011 r. został powołany Zespół Interdyscyplinarny do Spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, w którego składzie są przedstawiciele: Ośrodka Pomocy Społecznej, Urzędu Miasta i Gminy, Komisariatu Policji, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych, Zespół Opieki Zdrowotnej, Prokuratury Rejonowej i Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Bystrzycy Kłodzkiej, Sądu Rejonowego w Kłodzku.
Liczba spraw załatwionych przez GKRPA |
Stan na dzień 31.12.2012 r. |
Stan na dzień 31.08.2013r. |
1.Ilość spotkań Zespołu Interdyscyplinarnego 2.Ilość założonych Niebieskich Kart w tym środowiska z problemem alkoholowym |
4 7 7 |
2 10 8 |
Centrum Pomocy Psychiatryczno-Pedagogicznej”Persona”
- przychodnia odwykowa
Na terenie gminy Bystrzyca Kłodzka funkcjonuje placówka lecznictwa odwykowego Centrum Pomocy Psychologiczno Psychiatrycznej „Persona” w której jest zarejestrowanych na dzień 31.08.2013 rok 484 pacjentów.
3. Partnerzy w realizacji programu
Realizację zadań programu koordynuje Koordynator ds. Profilaktyki Uzależnień w Ośrodku Pomocy Społecznej w Bystrzycy Kłodzkiej, z którym podejmują współpracę i realizują powierzone im zadania :
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Miejsko Gminny Ośrodek Kultury
- Policja
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Szkoły
- Organizacje pozarządowe
- Placówki opieki zdrowotnej
- Prokuratura Rejonowa w Bystrzycy Kłodzkiej
- Sąd Rejonowy w Kłodzku
Podmioty, instytucje i osoby fizyczne podejmujące inicjatywy związane z problematyką uzależnień.
III. Cele i założenia programu
Nadrzędne cele programu
- Zmniejszenie rozmiarów aktualnie istniejących problemów alkoholowych i zjawiska przemocy w rodzinie.
- Zapobieganie powstawaniu nowych problemów związanych z nadużywaniem środków uzależniających.
- Ograniczenie zaburzeń życia rodzinnego, w tym szkód zdrowotnych i rozwojowych dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
- Ograniczenie skali zjawiska przemocy w rodzinie oraz zwiększenie skuteczności pomocy rodzinom.
Cele szczegółowe programu
1. Propagowanie modelu zdrowego stylu życia – wolnego od uzależnień wśród dzieci, młodzieży i dorosłych mieszkańców gminy.
2. Podniesienie poziomu wiedzy mieszkańców, głównie dzieci i młodzieży na temat problemów związanych z używaniem alkoholu oraz możliwości zapobiegania takim zjawiskom.
3.Zmniejszenie rozmiaru szkód zdrowotnych, psychologicznych i społecznych spowodowanych uzależnieniami, piciem ryzykownym i przemocą domową.
4. Zwiększenie dostępności i poprawa jakości pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym.
5.Zwiększenie dostępności i podniesienie jakości pomocy dla ofiar i sprawców przemocy w rodzinie z problemem alkoholowym.
6.Zwiększenie kompetencji służb działających w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinach z problemem alkoholowym
IV. Zadania gminnego programu do realizacji:
Zadanie 1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych poprzez:
- Współpracę z placówkami lecznictwa odwykowego: Centrum Pomocy Psychiatryczno-Psychologicznej „ Persona” w Bystrzycy Kłodzkiej, Poradnią Leczenia Uzależnień w Kłodzku i w Dusznikach Zdrój oraz placówkami podstawowej opieki zdrowotnej z terenu miasta i gminy Bystrzyca Kłodzka, w zakresie umożliwiania uzależnionym od alkoholu odbycia leczenia odwykowego pod opieką wykwalifikowanego personelu.
- Podejmowanie działań przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zmierzających do zmotywowania do poddania się dobrowolnemu leczeniu wobec osób uzależnionych od alkoholu oraz prowadzenie postępowań zmierzających do wydania przez Sąd Postanowienia o obowiazku poddania się leczeniu odwykowemu.
- Kontynuację działalności grupy wsparcia dla współuzależnionych kobiet, dotkniętych przemocą w rodzinie.
- Kontynuację działalności Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego do spraw Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień i Przemocy w Rodzinie.
Zadanie 2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychologicznej, społecznej i prawnej i ochrony przed przemocą w rodzinie
- Podejmowanie działań w ramach gminnego punktu informacyjno – konsultacyjnego w zakresie motywowania do podjęcia leczenia, rozpoznawania i monitorowania problemów rodziny i zaplanowania pomocy dla jej członków.
- Organizowanie wsparcia psychologicznego i socjoterapeutycznego dla dzieci osób uzależnionych od alkoholu i ofiar przemocy we współpracy z osobami i instytucjami przygotowanymi do organizowania takiej pomocy ( rozmowy i porady indywidualne dla uzależnionych i współuzależnionych, zajęcia dla dzieci, poradnictwo w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie).
- Wspieranie merytoryczne i finansowe działalności świetlic środowiskowych realizujących programy opiekuńczo-wychowawcze, zajmujących się organizacją czasu wolnego, pomocą w nauce, rozwijaniem zainteresowań, wspieraniem rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych – dla dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych problemami alkoholowymi.
- Organizowanie szkoleń dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespołu Interdyscyplinarnego, pracowników socjalnych, pedagogów, dotyczących problematyki uzależnień i przemocy w rodzinie.
- Tworzenie gminnego systemu wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie w ramach współpracy z Policją, Prokuraturą, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Punktem informacyjno-konsultacyjnym do spraw rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy w rodzinie.
Zadanie 3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych
- Prowadzenie w szkołach programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
- Udział w akcjach i kampaniach profilaktycznych ogólnokrajowych ( kampania ogólnopolska „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Postaw na rodzinę”, „ Stop przemocy”).
- Zorganizowanie lokalnej kampanii, na temat zjawiska przemocy w rodzinie, dla mieszkańców miasta i gminy Bystrzyca Kłodzka.
- Organizowanie pozalekcyjnych form spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży w okresie wakacji – dofinansowanie zajęć i pobytu dzieci na obozach i koloniach połączonych z programem profilaktycznym.
- Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych w celu zapobiegania sprzedaży napojów alkoholowych niepełnoletnim i nietrzeźwym.
- Współpraca z Policją w zakresie przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców i bezpieczeństwa w miejscach publicznych.
- Doposażenie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Punktu Informacyjno Konsultacyjnego do spraw Rozwiązywania Problemów Uzależnień i Przemocy w Rodzinie w niezbędne pomoce i literaturę fachową, czasopisma ( prenumerata „ Niebieska Linia”, „Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia”), komputer i drukarkę, materiały biurowe.
- Prowadzenie działalności edukacyjnej w środowisku w zakresie problematyki uzależnień i przemocy w rodzinie oraz propagowanie informacji n.t. ogólnopolskiego telefonu zaufania – Niebieska Linia, Pomarańczowa Linia oraz instytucji wsparcia dla ofiar przemocy w najbliższym otoczeniu.
- Opracowanie aktualizacji strategii i rozwiązywania problemów społecznych w gminie Bystrzyca Kłodzka.
- Monitorowanie skali problemów alkoholowych w środowisku lokalnym. (badania ankietowe, analizy).
- Monitorowanie skali problemów zjawiska przemocy domowej (badania ankietowe, analizy).
Zadanie 4. Wspomaganie działalności instytucji i stowarzyszeń służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych
- Dofinansowanie działań celowych służących wspomaganiu procesu powrotu do zdrowia, i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób uzależnionych i członków ich rodzin (Grupy samopomocowe – Grupa Wsparcia dla Współuzależnionych Kobiet).
- Tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje do powstrzymywania się od spożywania alkoholu.
- Prowadzenie zajęć kulturalno-oświatowych i artystycznych lub sportowo-rekreacyjnych z dziećmi i młodzieżą wypełniających ich wolny czas i motywujących do powstrzymywania się od spożywania alkoholu.
Zadanie 5.Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej
Współfinansowanie Centrum Integracji Społecznej celem prowadzenia programu reintegracji zawodowej i społecznej osób uzależnionych.
V. Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Do zadań ustawowych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy :
1. Opiniowanie, inicjowanie i współpraca w zakresie realizacji zadań wykonywanych w ramach Gminnego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.
2. Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu a w szczególności :
a) przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu z jednoczesnym występowaniem przesłanek z art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
b) wezwanie na rozmowę osoby co do której wpłynęło zgłoszenie i motywowanie jej do zaprzestania nadużywania alkoholu i/lub poddania się dobrowolnemu leczeniu.
c)w przypadku braku zgody na dobrowolne leczenie się – skierowanie na badania przez biegłych(psycholog, psychiatra) w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia,
d) przygotowanie dokumentacji związanej z postępowaniem sądowym,
e ) złożenie wniosku o wszczęcie postępowania do sądu rejonowego.
3. Opiniowanie wydawania zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa w art. 12 ust.1 i 2 ustawy limit punktów i zasady usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych).
4. Kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych ( na podstawie upoważnienia Burmistrza).
Zasady kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych
1. Kontroli podlegają przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.
2. Kontrole przeprowadzają członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych lub wspólnie z funkcjonariuszami Policji.
3. Zakres kontroli obejmuje:
- zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,
- przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
4. Osoby kontrolujące mają prawo do:
- wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jest prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, w dniach i godzinach , w których jest prowadzona ta działalność,
- żądania okazania zezwoleń oraz pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
5. Czynności kontrolnych, dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
6. Protokół z kontroli, kontrolujący przekazują Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 7. Podmiot kontrolowany, w przypadku otrzymania zaleceń pokontrolnych w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia kontroli, przesyła do organu wydającego zezwolenia pisemną informację o wykonaniu zaleceń.
VI. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
1.Wynagrodzenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych finansowane jest z budżetu Gminy Bystrzyca Kłodzka w ramach środków przeznaczonych na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi i narkomanii. 2.Członek Komisji ma obowiązek uczestnictwa w posiedzeniach. 3.Za udział w posiedzeniach oraz innych pracach Komisji członkom Komisji przysługuje ryczałt miesięczny w wys.:
- przewodniczący Komisji – 490 zł. brutto,
- pozostali członkowie Komisji – 390 zł.brutto.
Wynagrodzenie o którym mowa w pkt. 3 wypłacane jest miesięcznie zgodnie z wykazem obecności na posiedzeniu Komisji, pod warunkiem, że posiedzenia Komisji odbywać się będą poza godzinami pracy bez względu na czas trwania posiedzenia.
VII. Ewaluacja programu
Realizacja programu i skuteczność podejmowanych oddziaływań będzie monitorowana poprzez prowadzenie rozmów z adresatami programu, badań, ankiet i sporządzanie analiz dotyczących założeń programu. Podstawowymi wskaźnikami efektywności gminnego programu będzie :
- ilość podmiotów zaangażowanych w realizację programu,
- ilość osób uczestniczących w programach profilaktycznych i terapeutycznych,
- liczba pacjentów objętych opieką leczniczą i rehabilitacyjną,
- liczba osób objęta reintegracją,
- liczba osób doświadczających przemocy objętych pomocą,
- liczba dzieci objętych pomocą,
- liczba osób deklarujących abstynencję,
- ilość miejsc pomocy dla rodzin osób uzależnionych,
- ilość osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu zostały skierowane na Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
10)ilość osób przeszkolonych do rozwiązywania problemów uzależnień.
VIII. Uwagi końcowe
- Dopuszcza się możliwość wprowadzania do niniejszego Programu korekt, wynikających z pojawiających się na bieżąco potrzeb, koniecznych do prawidłowej jego realizacji.
- Podmioty chcące uzyskać wsparcie i realizować zadania w ramach Gminnego Programu zobowiązane są do złożenia pisemnego wniosku/oferty na realizację zadania w biurze Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej, zawierającej merytoryczny opis projektu/programu (podstawowe założenia i cele, dane wnioskodawcy, adresaci zadania, liczba uczestników, miejsce i czas realizacji zadania, sposób realizacji, harmonogram działań i kosztorys programu/zadania).
- Podmioty, które skorzystały z wsparcia finansowego na realizację zadania w ramach Gminnego Programu zobowiązane są do złożenia sprawozdania merytorycznego finansowego z realizacji zadania ( należy określić, czy zakładane cele zostały osiągnięte i w jaki sposób, opisać podjęte działania, podać liczbę osób, uczestników, załączyć rozliczenie finansowe).
Sporządziła : Jolanta Płazińska